Kozmetikai termékek vásárlásánál talán fokozottan igaz, hogy nehéz eldönteni, melyik termék jó, és melyiknek inkább csak a marketingje jó. A szakemberek szerint jóval kevesebb kozmetikumot kellene használnunk, ha mindig a megfelelőt választanánk.
Dr. Móréné Horkai Edit, az Országos Élelmiszertudományi Intézet (OÉTI) kozmetikai osztályának több mint harminc éves szakmai tapasztalattal rendelkező vezetője a minőség legfontosabb kritériumának a termék biztonságát tartja. Szerinte a jó minőségű kozmetikumokkal szemben alapvető követelmény, hogy ne tartalmazzanak olyan anyagokat, amelyek károsíthatják az egészséget, vagy akadályozzák a bőr kiválasztó, védő, légző funkcióit. Bizonyos anyagok idővel nem véletlenül kerülnek „feketelistára".
Előfordul azonban az is, hogy bár egy anyag a szakemberek szerint már bőven megérett a tiltásra, mégsem korlátozzák használatát.
Csak sejteni lehet az okot. Az osztályvezető nem kis eufémizmussal úgy fogalmaz: feltételezhető, hogy komoly profitérdekek befolyásolják a döntéshozókat.
Dr. Móréné szerint minőség szempontjából nem feltétlenül jobbak a kozmetikusok által használt professzionális termékek sem, mint azok, amelyek a kereskedelmi forgalomban mindenki számára hozzáférhetők. Továbbá nincs rájuk vonatkozó külön kritériumrendszer. Ami az összetételüket illeti, csupán a megengedett határértékben lehet eltérés.
A szakmai felhasználásra gyártott termékekben (amelyekkel csak kozmetikákban találkozhatunk) egyes anyagok magasabb százalékban, magasabb ph-értékben szerepelhetnek, mint az otthon használatosakban. Mivel az EU kozmetikumokra vonatkozó rendeletében kizárólag szintetikusan előállított anyagok szerepelnek, a határértékek is azokra vonatkoznak.
Az OÉTI osztályvezetője szerint a természetes anyagokat tartalmazó kozmetikumoktól inkább várható előnyös hatás, mint a szintetikusaktól, mivel összetételüket tekintve az előbbiek közelebb állnak a bőrhöz, és könnyen felszívódnak.
A vásárlók nagyon különbözően ítélik meg a minőséget. Sokan élnek a márkák bűvöletében, s hagyják magukat elvarázsolni a reklámok által.
Meglepő, hogy még ma is igen sokan vásárolnak elsődlegesen a csomagolás és a termékek illata alapján.
„A kozmetikusok közül egyre többen döntenek az összetevők és a hatóanyagok alapján. Döntésüket a munkájuk során szerzett tapasztalataik is befolyásolják, és ha nem hanyagolják el a tanulást, könnyebben meg tudják különböztetni a silányat az értékestől. A kozmetikusok sokat tehetnének a minőségi kozmetikumok népszerűsítéséért, és a megtévesztő cégek leleplezéséért" - tette hozzá Moréné Horkai Edit.
A kozmetikumok beszerzésénél általában lényeges tényező a termék ára. A vásárlók többsége az olcsóbb árukat keresi, ám azok legtöbbször egyúttal gyengébb minőségűek is. A szakember szerint a kozmetikai, arc- és testápolási cikkek vásárlásakor nem lenne szabad elfelejteni, hogy a jó minőségnek ára van. Az értékes összetevők drágák, a silányabb anyagokat tartalmazó kozmetikumok használata esetén viszont inkább előfordulhatnak mellékhatások.
Végül ad még egy személyes tippet a szakember: mielőtt egy-egy agyonreklámozott termék mellett dönt valaki, jó, ha eszébe jut, hogy a gyártó a marketingköltséget is beépíti az árba, így sokszor azt és nem a minőséget fizetteti meg a vevővel.